Algemene voorwaarden

Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden terug.


Voor cliënten die worden bijgestaan in pro deo, gelden afzonderlijke voorwaarden.


Er gelden ook aangepaste bijzondere voorwaarden voor invorderingen van onbetwiste facturen. Contacteer ons om dit te bespreken.



1. Voorwerp van de dienstverlening en taak van de advocaat.


De cliënt geeft opdracht aan de advocaat teneinde zijn zaak te behartigen. Elk niet-akkoord met een handeling verricht door de advocaat dient binnen zeer korte termijn te worden gemeld.

 

2. Informatie.


De advocaat informeert de cliënt stipt over de uitvoering van zijn opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak. De cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van de advocaat, alle nuttige informatie aan de advocaat.

De cliënt verbindt er zich toe alle briefwisseling van de cliënt zonder verwijl door te nemen, en gevraagde instructies of een gevraagd akkoord onverwijld over te maken. Na verloop van 24 uren, of in geval van hoogdringendheid, mag de advocaat een gebrek aan reactie interpreteren als een akkoord of niet-akkoord afhankelijk van zijn interpretatie van de situatie.

 

3. Beroep op derden.


3.1. De cliënt gaat akkoord dat de advocaat voor specifieke opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten, gerechtsdeurwaarders, notarissen, experten, vertalers, edm. De advocaat kan niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de tussenkomst van deze derden.

3.2. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een advocaat, gerechtsdeurwaarder, notaris, expert of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan de advocaat, behoudens de cliënt uitdrukkelijk zijn eigen voorkeur te kennen geeft.

 

4. Kosten en ereloon.


4.1. De cliënt bevestigt dat nopens hetgeen volgt inzake kosten en ereloon, inclusief de onvoorspelbaarheid ervan ten gevolge van de mogelijke eigen wensen van de cliënt, en vooral het op voorhand onmogelijk correct in te schatten optreden van de tegenpartij, de rechtbank en derden, hij bij de aanvang van het dossier alle uitleg heeft gekregen en de mogelijkheid heeft gehad om al zijn vragen te stellen. Er wordt, op eerste verzoek, een schatting nopens de totale kostprijs van het dossier gegeven, maar dit met de uitdrukkelijke melding dat, door de onvoorspelbaarheid van de omvang van de benodigde prestaties, deze schatting enkel een niet-bindende inschatting kan zijn.

4.2. De staat van kosten en ereloon van een advocaat kan drie elementen bevatten: de kosten van de advocaat, de gerechtskosten en de uitgaven en het ereloon.

4.2.1. De advocaat begroot zijn ereloon naar redelijkheid en billijkheid en conform de algemene gebruiken van het beroep. Het ereloon kan niet uitsluitend afhangen van het bereikte resultaat. Het bereikte resultaat kan enkel in aanmerking worden genomen samen met andere vaste parameters, zoals de aard van de zaak, de inzet van de zaak, de moeilijkheidsgraad, de ervaring van de advocaat en het dringend karakter van de opdracht.

4.2.2. Daarbij is vanaf 1 januari 2016, en maandelijks indexeerbaar met als noemer de index van de maand december 2015, een tarief van 125 € excl. BTW het uitgangspunt indien met uurtarief wordt gewerkt (update januari 2025: 164,49 €). Ten  aanzien van cliënten met BTW-nummer wordt een uurtarief van 175 € gerekend. Elke activiteit wordt gefactureerd per begonnen schijf van vijf minuten, met een minimum van vijf minuten. Verplaatsingsduur en wachtduur worden gefactureerd tegen het normale tarief.

4.2.3. Voor specifieke procedures of tussenkomsten zullen vaste minimumbedragen kunnen worden gehanteerd (voor een niet-limitatieve lijst, zie bijlage).

4.2.4. In geval van een uitstekend resultaat verkregen door de tussenkomst van de advocaat, wordt voorzien dat een commissie van hoogstens 15% van het bedrag van de inzet kan worden aangerekend bovenop het gestelde uurtarief. De rechtsplegingsvergoeding die wordt toegekend in een gewonnen zaak zal tellen als bonus voor de goede prestatie en niet verrekend worden met de ereloonstaten.

4.2.5. Inzake prestaties verricht voor andere advocaten, volgt de advocaat het vervangingstarief van 90 € excl. BTW (jaarlijks indexeerbaar vanaf 1.09.2022) voor prestaties die tot één uur in beslag nemen. Voor alle vervangingsprestaties die het uur overschrijden, wordt een normaal uurtarief gerekend. In bijlage wordt een overzicht van de tarieven gevoegd.

4.2.6. Gemaakte afspraken die minder dan 2 uren op voorhand of niet worden afgebeld gelden als afspraken van 30 minuten. Afspraken beginnen te lopen op het uur dat zij ingeschreven zijn, ook in geval de cliënt laattijdig aankomt.

4.2.7. Wanneer bij de eerste consultatie of schriftelijke communicatie afspraken voor de verdere behartiging van het dossier worden gemaakt, en de cliënt laat niet onmiddellijk of tijdig weten dat dit mandaat wordt ingetrokken, dan zijn de intussen verrichte prestaties en gemaakte kosten factureerbaar.

De tijdigheid hangt louter af van het ogenblik dat de advocaat kennis heeft genomen van de intrekking van het mandaat, en niet van het tijdstip van de verzending van de intrekking: de advocaat zal steeds bevestigen indien hij kennis heeft genomen van de intrekking; desgevallend dient de cliënt telefonisch contact op te nemen om zeker te zijn dat de advocaat de schriftelijke communicatie gezien heeft.

4.2.8. Wanneer het de bedoeling is dat de verzekering tussenkomt of er een pro  deo aanvraag wordt gedaan, en dit wordt finaal niet toegekend, dan zijn de prestaties die intussen verricht zijn, bvb. om de aanvraag te doen, normale te factureren prestaties.

4.3. De kantoorkosten bedragen forfaitair, en jaarlijks wijzigbaar, 19,50%, van het honorarium.

4.4. De gerechtskosten en de uitgaven zijn de kosten die de advocaat heeft moeten voorschieten aan derden, zoals de gerechtsdeurwaarder, de griffie, vertalers en openbare instanties. Deze kosten worden precies en gedetailleerd vermeld in de staat van kosten en ereloon.

4.5. De advocaat kan zowel vóór de aanvang van de opdracht als tijdens de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten vragen. Een voorschot is een forfaitair bedrag dat de cliënt vooraf betaalt aan de advocaat, vóór de opmaak van een gedetailleerde factuur. De betaalde voorschotten worden in mindering gebracht op de daaropvolgende facturen. Een eenmaal betaald voorschot wordt niet terugbetaald, maar verleent recht op prestaties ten belope van het gestorte bedrag, hetzij in het lopende dossier, hetzij in andere dossiers van dezelfde cliënt.

4.6. De factuur dient te worden betaald binnen een termijn van veertien dagen na ontvangst van de uitnodiging tot betaling. Indien dit noodzakelijk is voor een goede en tijdige dienstverlening, kan de advocaat gemotiveerd een kortere betalingstermijn opleggen. Voorschotfacturen zijn onmiddellijk betaalbaar, aangezien de dienstverlening pas aanvangt na ontvangst van de betaling. Facturen die worden gericht aan cliënten die reeds in gebreke zijn gebleven bij eerdere betalingen, zijn eveneens onmiddellijk betaalbaar.

4.7. Indien de cliënt niet akkoord gaat met een gevraagd voorschot of een factuur moet hij deze binnen veertien dagen na ontvangst schriftelijk protesteren, op straffe van verval.

4.8. Van rechtswege en zonder ingebrekestelling, en bij gebrek aan terecht bevonden protest, is de cliënt op het openstaande saldo van een staat rente verschuldigd gelijk aan de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, dewelke beginnen te lopen na het verstrijken van 14 dagen na de vervaltermijn van de factuur.

Er zal tevens een conventionele schadevergoeding verschuldigd zijn ten belope van 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 250 € en een maximum van 1.000 €, per openstaande factuur. Conform de wet Handelspraktijken zijn deze bepalingen van punt 4.8. ook toepasselijk ten gunste van de cliënt in geval van wanbetaling of wanprestatie door de advocaat.

Voor particuliere cliënten geldt evenwel een afwijkende regeling wat betreft het voorgaande: Het hierboven vermelde schadebeding wordt slechts toegepast na het verstrijken van een termijn van 14 dagen, ingaand op de werkdag na de verzending van een herinnering via email. De schadevergoeding wordt slechts opeisbaar na verloop van 14 kalenderdagen vanaf een voorgaande ingebrekestelling en bedraagt 20 € voor een verschuldigd saldo tot 150 €, 30 € vermeerderd met 10% van het verschuldigd bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 € en 65 € vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag op de schijf boven 500 € met een maximum van 2000 € als het verschuldigde saldo hoger dan 500 € is.

4.9. Indien afbetalingstermijnen worden toegestaan, is de cliënt een tegemoetkoming verschuldigd voor de bijkomende administratieve lasten die hiermee gepaard gaan. Deze tegemoetkoming bedraagt 50 €, jaarlijks indexeerbaar vanaf 1 september 2022 (2025: 53,39 €), per ereloonstaat waarvoor afbetaling wordt toegestaan. Een afbetalingsovereenkomst impliceert dat het verschuldigde bedrag wordt voldaan in maximaal tien maandelijkse schijven, via een bestendige betalingsopdracht, met een minimumbedrag van 100 € per schijf. Indien niettemin wordt overgegaan tot afbetaling over een langere termijn, is een forfaitaire toeslag van 100 € verschuldigd. Bij opvolging vervalt de afbetalingsovereenkomst. Ook bij wanbetaling vervalt de afbetalingsovereenkomst van rechtswege.

4.10. In geval van een onbetaalde factuur of voorschotfactuur, is de advocaat niet gehouden tot verderzetting van het dossier vanaf de vervaldatum van de factuur of de betalingstermijn die uitdrukkelijk werd opgegeven in geval er binnen de betalingstermijn dringende nieuwe prestaties dienen geleverd te worden en de advocaat vermoedt dat er niet correct zal worden betaald. Hij zal daaromtrent inspanningen leveren om zo snel mogelijk de cliënt in te lichten, maar zal nooit aansprakelijk zijn voor welkdanige schade ten gevolge van deze staking in prestaties.

4.11. De cliënt verklaart uitdrukkelijk te weten en te aanvaarden dat hij ofwel niet gerechtigd is om bijstand in juridische tweedelijnsbijstand te genieten, ofwel dat hij hier uitdrukkelijk van afziet.

In de mate de cliënt gedurende de looptijd van de activiteiten van de advocaat alsnog gerechtigd zou worden in dit kader hetzij alsnog tussenkomst in dit kader zou wensen, dan is hij gehouden dit aangetekend ter kennis te brengen van de advocaat.

Alle prestaties tot datum van ontvangst van de aangetekende zending blijven alsdan gepresteerd buiten het kader van de juridische tweedelijnsbijstand.

Mits akkoord van de advocaat enerzijds en mits toekenning van een inschrijving door het Bureau voor Juridische Tweedelijnsbijstand anderzijds, zullen de prestaties vanaf deze datum kostenloos geschieden voor de cliënt.

De cliënt is persoonlijk aansprakelijk om erop toe te zien dat de inschrijving door het Bureau voor Juridische Tweedelijnsbijstand geregeld wordt en dient hiertoe alle benodigde documenten en bewijsstukken over te maken aan het Bureau voor Juridische Tweedelijnsbijstand (Burg. Nolfstraat 10a, 8500 Kortrijk, tel. 056.269.555).

4.12. Alle binnenkomende gelden zullen kunnen aangewend worden om de openstaande schulden ten aanzien van de advocaat te betalen.

4.13. De cliënt wordt ingelicht omtrent het bestaan van de Ombudsdienst Consumentengeschillen. De advocaat bevestigt dat hij niet bereid is om via buitengerechtelijke geschillenregeling te werken.


5. Derdengelden


5.1. De advocaat stort alle bedragen die hij voor zijn cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan zijn cliënt. Indien de advocaat een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt hij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.

5.2. De advocaat mag op de bedragen die hij ontvangt voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of facturen. Hij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om de facturen van de advocaat te betwisten.

5.3. De advocaat stort alle bedragen die hij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden, behoudens in geval van openstaande schulden bij de advocaat in welk geval de advocaat het recht heeft deze schuld eerst te voldoen mits uitdrukkelijke en schriftelijke kennisgeving aan de cliënt.


6. Aansprakelijkheid


6.1. De advocaat is verzekerd voor zijn beroepsaansprakelijkheid bij Amlin Europe N.V., maatschappelijke zetel te Amstelveen, Nederland - Handelsregister nr. 33055009, bijkantoor België - RPR 0416.056.358 - Onderneming toegelaten onder het codenr. 0745. De polis dekt de gevolgen van daden gepleegd in de hele wereld, voor activiteiten die worden uitgevoerd vanuit het in België gevestigd kantoor.

Het staat de cliënt steeds vrij zich bij de advocaat te informeren omtrent het bedrag van de actuele dekking op dat ogenblik van de verzekering. Indien de cliënt wenst dat de advocaat een aanvullende verzekering afsluit, sluiten partijen hieromtrent een aanvullende overeenkomst af.

6.2. Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat de advocaat hieraan fout heeft, wordt de schadevergoeding op grond van een beroepsfout van de advocaat beperkt in hoofdsom, kosten en intrest tot een bedrag van de basisdekking van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de Orde.


7. Gedragsregels.


7.1. Als advocaat ingeschreven aan de balie van Kortrijk, is dhr. Vantomme onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies, die van de Nationale Orde van Advocaten, die van de Balie van West-Vlaanderen, alsmede de gedragscodes die geraadpleegd kunnen worden op www.advocaat.be.

7.2. Ook de cliënt verbindt zich ertoe zich correct te gedragen en de instructies van de advocaat te volgen voor de duur van de overeenkomst. De cliënt zal er zich van onthouden om wederrechtelijke opnames, dit is zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de advocaat, te maken van zijn gesprekken met de advocaat. Alle gesprekken zijn strikt vertrouwelijk en elke opname van gesprekken wordt als foutief aanzien: deze zullen geen waarde in rechte hebben en kunnen aanleiding geven tot het betalen  van schadevergoeding aan de advocaat.


8. Beëindiging van de overeenkomst.


8.1 De cliënt kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door de advocaat daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. De advocaat maakt zijn eindstaat van kosten en ereloon over aan de cliënt, rekening houdende met zijn prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst. Op eerste verzoek zal de advocaat aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen.

8.2 De advocaat kan te allen tijde een einde maken aan de overeenkomst, door de cliënt hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop hij zijn prestaties staakt, dient de advocaat rekening te houden met de mogelijkheid voor de cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.


9. Te verstrekken informatie cf. de Dienstenwet.


U kan bij mr. Vantomme terecht voor onder meer volgende diensten: juridische bijstand als advocaat.

Mr. Vantomme baat zijn kantoor uit in de vorm van een BV. Hij is advocaat in België, en is ingeschreven aan de balie van West-Vlaanderen. Het ondernemingsnummer van het kantoor van mr. Vantomme is 0787.602.683.

Indien U verdere informatie wenst of indien U een klacht heeft kan U mr. Vantomme bereiken:

Adres: Beheerstraat 44, 8500 Kortrijk - Email: info@advantius.be - Tel: 056.336.335;


10. Communicatie.


De cliënt geeft bij aanvang van de opdracht aan de advocaat een emailadres op, en aanvaardt uitdrukkelijk dat elke communicatie via dit emailadres mag verlopen en dat de verzending van een email naar dit adres steeds als aangekomen en gelezen zal bestempeld worden.


11. Gehoudenheid.


De ondertekenende zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap verbindt steeds de vennootschap, alsook zichzelf in persoonlijke naam, behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst tot het tegendeel.


Door kennis te nemen van huidige algemene voorwaarden, en deze te aanvaarden, aanvaardt de zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap de tegenstelbaarheid en aanvaarding van deze algemene voorwaarden voor zichzelf en alle vennootschappen waarvan hij zaakvoerder of bestuurder is.


12. GDPR


De GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming – Verordening (EU) 2016/679) is van toepassing, zie https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be


13. Toepasselijk recht en geschillen


Het Belgisch recht is van toepassing.

De Rechtbanken van het arrondissement Kortrijk zijn bevoegd.


 

Advantius

ADVANTIUS BV (Mr. Dimitri Vantomme): 

Beheerstraat 44

8500 Kortrijk

BTW: 0787.602.683

Rekening erelonen: BE74.3632.2300.9407

Derdengelden: BE41.6304.3033.5610

056.336.335

info@advantius.be